Každý druhý Slovák je na tom finančne horšie ako vlani
Osem z desiatich ľudí na Slovensku má vyššie mesačné výdavky ako v minulom roku, tretina hovorí o výraznom zvýšení. Najčastejšie spomínajú sumu v intervale od 100 do 200 eur na domácnosť.
Viac ako pred rokom zarába len necelá štvrtina Slovákov, väčšina je na tom s platom rovnako ako vlani. Aktuálnu finančnú situáciu oproti roku 2024 hodnotí ako horšiu 52 percent ľudí. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit, vyše 40 perc. oslovených muselo obmedziť svoje celkové výdavky. Za zdražovaním vidia rast cien vo všeobecnosti a potom najmä vyššie ceny potravín.
Drahšie je takmer všetko
Tretina Slovákov (33 perc.) má výrazne vyššie priemerné mesačné výdavky a ďalších 47 perc. o niečo vyššie ako vlani. Celkovo tak o vzostupe výdavkov hovorí 80 perc. Slovákov. Medziročne je na tom približne rovnako 16 perc. a nižšie výdavky majú len traja respondenti zo sto.
"Výrazne vyššie výdavky spomínajú vo väčšej miere najmä ľudia zo štvorčlenných domácností, taktiež obyvatelia hlavného mesta SR a veková hranica 36-53 rokov," vysvetľuje analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.
Dáta prieskumu agentúry Ipsos pre Home Credit ukazujú, že priemerné mesačné výdavky domácností stúpli medziročne o 100 až 200 eur u 32 perc. oslovených. Ďalších 26 perc. uvádza zvýšenie od 50 do 100 eur a 17 perc. spomína 200 až 300 eur. O sume 300-500 eur navyše vraví 6 perc. a viac ako 500-eurové mesačné zvýšenie výdavkov deklarujú 4 perc. respondentov.
Za vyššími výdavkami domácností je podľa Slovákov celkové zdražovanie takmer všetkého (80 perc.), z konkrétnych položiek sú to podľa nich drahšie potraviny (79 perc.), vyššie dane (54 perc.), vzostup cien za služby (52 perc.) či za energie (50 perc.).
Štyria z desiatich obmedzili výdavky
"Kým veľká väčšina ľudí spomína vyššie výdavky, taký rast príjmov tomu nezodpovedá. Približne rovnako ako vlani je na tom s platom približne polovica Slovákov (54 perc.), no je tu aj 22 perc. takých, čo zarábajú o niečo viac, výrazne viac majú však len dvaja zo sto. Na druhej strane, o niečo menší príjem má medziročne 15 perc. a výrazne menej ďalších 7 perc. ľudí," pokračuje J. Ondrušek.
Deklarované vyššie výdavky viedli mnohých Slovákov k tomu, že sa museli uskromniť. O celkovom obmedzení výdavkov hovorí viac ako 40 perc. ľudí, v prípade kúpy oblečenia a obuvi to bolo 36 perc. a pri nákladoch na cestovanie 34 perc. Nasledovalo šetrenie pri kúpe drahších vecí do domácnosti (33 perc.) a potom nákup potravín (27 perc.). Obmedzovať sa nemusela necelá pätina Slovákov.
Väčšina si oproti vlaňajšku pohoršila
Keď sa ľudí na Slovensku pýtali, ako celkovo hodnotia svoju aktuálnu finančnú situáciu v porovnaní s minulým rokom, približne štyria z desiatich ju vnímajú ako o niečo horšiu (38 perc.), výrazne horšie to vidí 14 perc. Naopak, o niečo lepšie sa po finančnej stránke má 9 perc. a výrazne si polepšili len 2 perc. Slovákov. Ostatní (37 perc.) hodnotia svoju finančnú situáciu medziročne ako približne rovnakú.
Výsledky prieskumu ďalej ukázali, že bezmála 30 perc. opýtaných by na vykrytie vyšších výdavkov potrebovalo mesačný príjem domácnosti zvýšiť o 200 až 300 eur. Ďalšej štvrtine by stačilo aj navýšenie rodinného príjmu o 100-200 eur. No je tu aj 9 perc. takých, ktorým by sa zišlo viac ako 500 eur, a ďalších 5 perc. hovorí, že by potrebovali zvýšiť príjem aspoň o tisícku.
Kde sa dá rozumne ušetriť?
"Nemalú sumu z každého rodinného rozpočtu zhltnú každý mesiac účty za energie, telekomunikačných operátorov a ďalšie pravidelné služby. Prejdite si teda ponuky rôznych spoločností a presvedčte sa, že máte naozaj ten najvýhodnejší produkt. Vďaka tomu môžete výrazne ušetriť. Rovnako možno usporiť aj správnym výberom finančnej inštitúcie, v ktorej máte úver alebo, naopak, uložené úspory," odporúča ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.
Netreba sa podľa neho zbytočne zaťažovať poplatkami za služby, ktoré konkurencia ponúka zadarmo, napríklad za vedenie účtu alebo kreditnú kartu, vďaka ktorej klient navyše môže dostávať aj percentá z nákupu späť na účet.
Infografika: Home Credit
Foto: Gemini AI