Ako postaviť drevený prístrešok pre auto? Poradíme vám

24.09.2023, Silvia Jáhnová | Exteriéry, záhrada

Ak pri rodinnom dome pre svoje auto nemáte garáž, nič to. Možnosťou je postaviť prístrešok: ochráni auto aj pred prudkým dažďom a krúpami, aj pred UV žiarením, ktoré karosérii takisto nerobí dobre.

Prístrešok poskytne autu dokonalé útočisko. Jeho výstavba nie je zložitá, domáci majstri by ju mohli s trochou šikovnosti zvládnuť aj bez odbornej pomoci. Na trhu je veľký výber hotových drevených alebo hliníkových konštrukcií, ktorých montáž je jednoduchá.

Auto-pristresok-1-X.jpg

"Materiál je vhodné prispôsobiť štýlu domu. Treba si uvedomiť, že drevo si bude vyžadovať pravidelnú údržbu v porovnaní s hliníkovou konštrukciou, tá je lacnejšia a jednoduchšia. Drevo ale pôsobí prirodzenejšie," hovorí Richard Klička, odborník z oddelenia stavebnín v predajniach Hornbach. Stavba nevyžaduje rozsiahly zásah do okolia domu a je vhodným riešením aj do menšej záhrady.

Auto-pristresok-2-X.jpg


Výber miesta

Pred montážou prístrešku je dôležité vybrať správne umiestnenie s dostatkom priestoru. Podstatnou otázkou je, pre koľko vozidiel sa bude stavať. "Štandardná dĺžka prístrešku pre jedno auto je päť metrov, šírka tri metre a výška 2,8 metra. Vždy je dobré myslieť na rezervu, ktorá by mala byť približne jeden meter dĺžky a šírky. Pod prístreškom tak budete môcť uskladniť aj bicykel, kosačku a iné náradie," radí odborník z Hornbachu. Príjazdová cesta by mala byť ľahko prístupná, dostatok priestoru oceníte predovšetkým pri parkovaní alebo cúvaní.

Dôležité je tiež nezabudnúť na ohlásenie stavby alebo získanie stavebného povolenia. V prípade rozsiahlejších konštrukcií s plochou nad 25 metrov štvorcových je získanie stavebného povolenia povinné. Platí spravidla, že dostať povolenie na prístrešok je ľahšie ako napríklad na výstavbu garáže.

Auto-pristresok-3-X.jpg


Príprava na výstavbu

Prístrešok pre auto môže byť zmontovaný z vopred pripravenej konštrukcie alebo postavený podľa individuálne vytvoreného plánu. Ideálne je, ak potrebný materiál a prvky konštrukcie budú pripravené do požadovaných rozmerov už pri samotnej kúpe. V opačnom prípade je nutné všetky časti pred skracovaním a rezaním niekoľkokrát premerať. Pri samotnej výstavbe je dôležité riadiť sa podľa plánu alebo návodu a pôdorys presne vymerať.

Hlavný je základ, ktorý musí odolať vplyvu času aj poveternostným podmienkam. "Základovú dosku musí tvoriť pevná, vodorovná plocha, najlepšie z betónu alebo zámková dlažba. Pokiaľ nechcete vykonávať uvedené alebo podobné stavebné úpravy, ktoré sú prácne a spojené s nenávratnou zmenou časti pozemku, odporúčam výstavbu prístrešku na zemných skrutkách s pripevneným samonosným roštom," pokračuje R. Klička.

Auto-pristresok-4-X.jpg


Ako sa teda stavia prístrešok pre auto?

V prvom kroku sa vykopú jamy pre štyri základové pätky, ktoré by mali siahať do nezamŕzajúcej hĺbky, teda minimálne do hĺbky 60 cm. Tým sa zabezpečí stabilita stavby aj v zimných mesiacoch. Na dno sa nasype menšia vrstva štrku, zaleje sa betónom, do ktorého sa umiestnia oceľové kotviace prvky a na ne sa nasunú nosné stĺpy. Podstatné je venovať veľkú pozornosť rozmiestneniu kotiev a ich zafixovaniu. Betón treba nechať schnúť štyri až päť dní, až potom sa dá pokračovať vo výstavbe.

Auto-pristresok-6-X.jpg

Z dvoch stĺpov, dvoch vzpier a jednej väznice – vodorovný trám – sa pripraví predný a zadný trám. Väznice sa pripevnia na hornú časť stĺpu, dôležité je používať vodováhu a medzi týmito prvkami strážiť 90-stupňový uhol. Medzi pripevnenú väznicu a stĺp sa vloží vzpera a každé spojenie sa zaistí vždy minimálne na dvoch miestach z oboch strán. Pred samotnou montážou trámov sa do stĺpov vyvŕtajú otvory na kotviace prvky. Zadné stĺpy by mali byť najmenej o desať centimetrov nižšie ako predné, aby sa zachoval dostatočný spád prístrešku.

Auto-pristresok-5-X.jpg

Trámy sa postavia na kotviace prvky v pätkách a priskrutkujú sa. Na vztýčenú konštrukciu sa umiestnia okrajové krokvy, ktoré spoja predný trám so zadným. Medzi takto nasadené okrajové krokvy a stĺpy sa vložia vzpery a opäť sa pripevnia na dvoch miestach z každej strany. Ak vzpery presne zapadli, zostáva len skontrolovať, či sú väznice naozaj vodorovné. V prípade, že sa nezistí žiadna odchýlka, môžu sa na väznice pripevniť ostatné krokvy. Dôležité je dodržiavať medzi nimi rovnakú vzdialenosť. Pripravenú konštrukciu môžete pokryť polykarbonátovými doskami.

Foto: Hornbach

Podobné články