Na území pod Bratislavským hradom majú realizovať projekt Vydrica

04.04.2019, Ľuboš Schwarzbacher, Denisa Vološčuková, SITA | Reality, nové projekty, novostavby

Lokalita pod Bratislavským hradom po rokoch čakania čoskoro získa inú podobu. V Podhradí, ktoré leží hneď vedľa zjazdovej vetvy z Mosta SNP a pod hradným vrchom, sa bude realizovať projekt Vydrica.

Investor odhaduje, že realizácia projektu bude stáť 200 miliónov eur. Tento rok v lete sa začnú prípravné práce, výstavba by sa mala rozbehnúť začiatkom roku 2020. Kolaudácia prvej etapy je naplánovaná na druhý kvartál 2022, stavebné práce by sa mali ukončiť v roku 2024, v závislosti od vydaných stavebných povolení. Developerom projektu je Vydrica Development, a.s. Tvoria ju spoločnosti Vydrica, a.s., a developerská firma Lucron, ktorá je súčasťou medzinárodnej skupiny Iko Real Estate so sídlom v Luxembursku.

Vydrica-1-X.jpg

Vydrica bude komplexom obytných a administratívnych budov s bohato zastúpeným retailom. V prvej z troch etáp developer ráta s 208 bytmi s celkovou plochou 18,2-tisíca m² + 2,03-tis. m² pre lodžie a terasy. V ponuke bude rozmanité zloženie bytových jednotiek, od najmenších, jednoizbových po veľké. Najväčší byt bude mať rozlohu 178,8 m² s terasou 41,1 m². Kancelárie budú mať výmeru 2,8-tis. m², na retail pripadne 4,4-tis. m². Bytov by malo byť dovedna 450.

Vydrica-2-X.jpg

Predstavy o podobe Vydrice v Bratislave začali vznikať pred viac ako desiatimi rokmi. "Takéto projekty potrebujú správny čas. Za roky čakania sa zmenil pohľad na architektúru, potreby mesta, na význam urbanistického plánovania a verejného priestoru pri výstavbe. Našli sme silného partnera s medzinárodnými skúsenosťami, ktorého slovenská dcérska spoločnosť Lucron zastreší developerskú časť. Je to veľmi náročný projekt, ale urobíme všetko pre to, aby výsledkom bol funkčný verejný priestor," hovorí Peter Struhár, člen predstavenstva a.s. Vydrica, ktorá vlastní pozemky v Podhradí.

Na návrhu Vydrice pracuje tím viacerých architektonických ateliérov pod vedením štúdia Compass Architekti a s medzinárodnými poradcami v oblasti urbanizmu. "Projekt vznikal od urbanistickej štúdie zóny Podhradie - nábrežie Dunaja - Hrad, až na záver sme navrhovali konkrétnu podobu budov. Verejný priestor je pre nás kľúčový: Vydrica je posledný nedoriešený bod na mape centra Bratislavy, ktorý znovu spojí rozdelené mesto," poznamenáva architekt Juraj Benetin.

Vydrica-3-X.jpg

So špecialistami na vonkajšie priestory vznikol aj koncept predĺženia bratislavského korza, kde Vydrica predĺži pešiu zónu o viac ako pol kilometra. "Tento koncept nám potvrdil aj prieskum agentúry Focus, v ktorom vyše 90 percent respondentov súhlasilo s rozšírením pešej zóny. V Bratislave by takto mohla vzniknúť jedna z najdlhších peších zón v Európe," vysvetľuje Peter Kavecký, predseda predstavenstva spoločnosti Vydrica Development.

Na pozemku je viacero historických pamiatok, ktoré chce developer zachovať, je tu aj najstaršia stavba v Bratislave, Vodná veža. V súlade so zámermi mesta by sa z nej mohol stať atraktívny kultúrny priestor. "Sme pripravení spolu s vedením Bratislavy, vlastníkom objektu, hovoriť na túto tému a rozpracovať spoločné návrhy na sanáciu, zachovanie a využitie Vodnej veže pre verejnosť," pokračuje P. Kavecký. Členité územie lokality obohatia aj chodníky až na hradný kopec. Novodobá Vydrica tak naozaj prepojí mesto horizontálne aj vertikálne.

Vydrica-4-X.jpg

Návrh projektu vychádza z pôvodného členenia Vydrice na tri ulice. Budovy sa riadia princípom obmeny geometrie fasád, práce s tieňom, priestorovej a strešnej modulácie. Moderná nadčasová architektúra pracuje s lokálnymi a tradičnými materiálmi ako brizolit, kameň či tehla, aké sa použili aj na Bratislavskom hrade.

"Najvyššia budova bude mať päť podlaží a dve ustúpené. Smerom do kopca vnímateľná výška domov bude klesať. Ustúpením a zmenšením celkovej hmoty budov sme vytvorili nové výhľady na hrad a rozšírili verejný priestor," uvádza ďalej J. Benetin.

Vydrica-5-X.jpg

Územie Vydrice bude pešou zónou, s dopravou organizovanou v podzemnej garáži. Pri statickej doprave bude využívať moderné technológie a súčasné trendy, ako je spoločné parkovanie a parkovacie miesta na prenájom, čo môže pomôcť parkovaniu v centre mesta. Okrem spomenutých budov plánuje projekt aj s výstavbou šikmého výťahu na hrad a vybudovaním zastávok pre mestskú hromadnú dopravu alebo priestoru pre turistické autobusy.

Pozemky bývalého Podhradia predalo mesto Bratislava súkromným investorom na prelome tisícročí a v spolupráci s nimi vypracovalo a schválilo urbanistickú štúdiu. Vydricu získala spoločnosť Avant za 202 mil. korún, v roku 2004 predala pozemky Urbicomu. Nový vlastník vzápätí vyhlásil architektonickú súťaž na novú zástavbu územia.

Vydrica-6-X.jpg

Výstavba sa však nezačala a po vypuknutí svetovej finančnej krízy sa hovorilo o predaji pozemkov. Spoločnosť Vydrica vlastnená Urbicomom ohlásila potom uzavretie dohody o vytvorení spoločného podniku s Lucronom Group. Predaj sa napokon neuskutočnil a firma Vydrica, vlastník pozemkov, sa dohodla na spolupráci pri výstavbe pod taktovkou Lucronu.

Vydrica-7-X.jpg

Vizualizácie: Vydrica Development

Podobné články