Výstavba diaľnic v SR trvá už 50 rokov. Kedy sieť dokončia, nik nevie

22.04.2019, SITA | Inžinierske stavby

Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku trvá už 50 rokov. Dokončenie ich celej plánovanej siete vrátane hlavnej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, resp. ďalej k hranici s Ukrajinou, zostáva však stále v nedohľadne.

Od spustenia výstavby prvého diaľničného úseku na území Slovenska dnes uplynulo polstoročie. Práce na trase diaľnice D2 Malacky - Bratislava v dĺžke vyše 29 kilometrov sa začali ešte v rámci Československa 22. apríla 1969, úsek odovzdali do prevádzky 7. novembra 1973.

D2-1-Malacky-sk-1-X.jpg

Terajší minister dopravy a výstavby Árpád Érsek si myslí, že tí, ktorí v minulosti plánovali prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou, neurobili najšťastnejšie rozhodnutie. Namiesto severným smerom D1 cez Žilinu by podľa neho bola lepšia a rýchlejšia výstavba diaľnice južnou trasou. "Už dávno sa vedelo, že geológia nie je stabilná v severnom smere a napriek tomu sa tak rozhodlo. Musíme to teraz akceptovať a diaľnicu dokončiť," hovorí Á. Érsek. Keby sa v tom čase rozhodlo, že diaľnica pôjde juhom, podľa neho by už bola hotová.


Prvoradé je spojiť Bratislavu a Košice

V prevádzke na Slovensku je dnes 713 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v správe Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS), a ďalších 52 km úsekov R1 v rámci PPP projektu. "Vždy je relatívne, čo je málo, čo je veľa. Nie je to dostatočné na to, že patríme medzi automobilové veľmoci a aká veľká je premávka na Slovensku," poznamenáva Á. Érsek.

"Robíme, čo môžeme. Prvoradou našou úlohou je, aby sme už prepojili Bratislavu s Košicami," pokračuje minister dopravy. Za 50 rokov bolo podľa neho možné dokončiť aspoň hlavnú diaľničnú sieť. "Vo verejnom obstarávaní sme išli vždy za najnižšiu cenu, no čo je najlacnejšie, nie je vždy najlepšie," pripomína Á. Érsek. Výstavba troch úsekov diaľnic, ktoré sa začali stavať pri súčasnom ministrovi dopravy, pokračuje podľa plánu.


D1 sa buduje od marca 1972

Výstavba D1 trvá od marca 1972, teda 47 rokov, keď začali budovať prvý úsek na tejto diaľnici Liptovský Mikuláš - Liptovský Ján (vyše 7 km), pričom do používania ho odovzdali v decembri 1976. Neboli dodržané viaceré termíny dokončenia D1 medzi Bratislavou a Košicami, naposledy v roku 2020.

Najnovšie sa očakáva, že by to mohlo byť predbežne v roku 2026, to však závisí od toho, či dovtedy postavia trasu Turany - Hubová s dvoma tunelmi, posledný stále nerozostavaný úsek medzi oboma najväčšími mestami Slovenska. S výstavbou častí D1 za Košicami k hranici s Ukrajinou sa počíta najskôr v roku 2026 a s dokončením v rokoch 2029-2030.


Dokončená je zatiaľ len D2

Z plánovaných diaľnic a rýchlostných ciest bola zatiaľ dokončená iba D2 od hraníc SR s Českou republikou na trase Kúty - Malacky - Bratislava po hranicu s Maďarskom v dĺžke 72,9 km, a to v roku 1998. Ostatné diaľnice a rýchlostné cesty sú okrem sprevádzkovaných úsekov stále buď vo výstavbe, v súťažiach, ale najmä v príprave.

Stavia sa šesť úsekov D1 a D3, ako aj jeden privádzač na D1 v celkovej dĺžke vyše 71 km v pôsobnosti NDS, ako aj päť trás D4 a R7 cez PPP projekt v dĺžke 59 km. V súťažiach na výber zhotoviteľa je päť úsekov R2, R3 a R4 v dĺžke takmer 46 km. V príprave sú časti diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 1 040 km, z toho diaľnice majú 186 km a rýchlostné cesty 854 km.

Foto: Malacky.sk

Podobné články