Požiare na Slovensku v roku 2024 spôsobili škody za 58 mil. eur

19.03.2025, Tomáš Chramosta | Materiály, technológie, konštrukcie

Bezpečnosť, znižovanie nákladov a plynulosť prevádzky – to sú tri hlavné aspekty, ktoré dnes ovplyvňujú vývoj najnovších trendov v oblasti priemyselných vrát.

Len v roku 2024 spôsobili požiare na Slovensku škody za viac ako 58 miliónov eur, pričom k tých najrozsiahlejším nešťastiam často dochádza v priemyselných halách. Moderné technologické trendy v tomto odvetví prispievajú k minimalizovaniu energetických strát a k zvýšenej bezpečnosti zamestnancov. Svoju úlohu zohráva tak konštrukcia vrát, ako aj ich integrácia do požiarno-bezpečnostného riešenia budov.

Poziare-2024-2-X.jpg


Dôraz na bezpečnosť

Jednoznačne najviditeľnejším trendom vo vývoji priemyselných vrát je zvýšený dôraz na bezpečnosť proti požiarom. Ako vyplýva zo Správy o zásahovej činnosti Hasičského a záchranného zboru SR za rok 2024, na prvom mieste v rebríčku nehôd bol vlani požiar výrobnej haly v Snine v Prešovskom kraji, ktorý napáchal škody za 5 mil. eur.

Poziare-2024-1-X.jpg

"Každá priemyselná hala musí mať určitý počet únikových východov, a to vždy na základe celkovej podlahovej plochy aj počtu zamestnancov v jednej zmene, aby sa ľudia dostali včas a bezpečne preč. V mnohých sekčných garážových vrátach sú umiestnené vstupné dvere, ktoré môžu slúžiť ako únikový východ," hovorí Petr Přichystal zo spoločnosti Lomax.

V prípade čerstvo vznikajúcich projektov vníma čím ďalej väčší tlak na bezpečnosť práce – predovšetkým na nutnosť rýchlej eliminácie požiaru, ak k nešťastiu dôjde.

K ďalším trendom patrí rastúci dôraz na znižovanie prevádzkových nákladov, čo sa premieta do požiadaviek na izolačné vlastnosti aj rýchlosť priemyselných vrát. Napríklad v prípade sekčného variantu sa okrem štandardných motorov dodávajú aj jednotky s frekvenčným meničom, ktoré dokážu pracovať až trikrát rýchlejšie.

"V prevažnej väčšine dopytov sa zameriavame na koeficient prestupu tepla, ktorý chce investor či projektant dodržať, aby straty energií boli čo najmenšie. Čím je jeho hodnota menšia, tým vráta kvalitnejšie izolujú," pokračuje P. Přichystal.

Práve rýchlosť je kľúčovým parametrom, ktorý dokáže pomôcť najmä v prevádzkach s vysokou frekvenciou pohybu, ako sú logistické haly alebo výrobné linky.

Poziare-2024-3-X.jpg


Vráta v bezpečí

Dôraz na izolačné vlastnosti sa vyplatí najmä v zimných mesiacoch. Moderné vráta dnes ponúkajú technológie, ktoré sú schopné udržať teplotu v interiéri aj za extrémnych podmienok.

"Odolnosť voči chladu je dôležitá predovšetkým pri motore, ktorý má prevádzkovú teplotu od mínus piatich do štyridsiatich stupňov. Na extrémne nízke teploty je citlivý hlavne olej v jeho prevodovke. V prípade štandardných vrát pomáhajú pozinkované oceľové prvky a výplne polyuretánovou penou. Zima a mrazy tak v našich zemepisných šírkach vrátam nič neurobia," vysvetľuje P. Přichystal.

Výhodou je možnosť montáže riadiacej jednotky zo strany interiéru. Tam sa teplota pod nulou nepredpokladá, výnimkou sú však špecifické prevádzky – predovšetkým chladiarenské a mraziarenské haly.

Poziare-2024-5-X.jpg

"V takých prípadoch je potrebné motory a časti priemyselných vrát vybaviť špeciálnymi komponentmi, napríklad vyhrievaním prevodovky motora. Ďalším variantom je zvýšiť teplotu v miestach, kde sa vráta spodnou lištou dotýkajú zeme, aby spodná guma neprimrzla k zemi a pri otvorení vrát sa nezničila," spresňuje P. Přichystal.

Izolácia hrá zásadnú úlohu najmä v prevádzkach, kde treba udržať stálu teplotu. Chladiarne, mraziarne alebo potravinárske haly majú extrémne požiadavky na zabránenie úniku tepla alebo, naopak, prístupu teplého vzduchu. Aj sklady bez nárokov na špecifické teploty však vyžadujú funkčné vráta, ktorá vo vnútornom priestore udržia vhodné pracovné prostredie.

"Kvalitná izolácia nielenže šetrí energiu, ale prispieva aj ku komfortu pracovníkov v hale," poznamenáva P. Přichystal. Práve preto je dôležité zvoliť vráta, ktoré zodpovedajú povahe konkrétnej prevádzky a zároveň odolajú nárokom na ich frekventované používanie.


Radšej kúriť než chladiť

Každý areál má špecifické požiadavky – v automobilovom priemysle alebo logistike je kľúčová rýchlosť. V prevádzkach s vysokou frekvenciou otvárania, ako sú výrobné linky alebo sklady s intenzívnym pohybom vysokozdvižných vozíkov, sa uplatňujú predovšetkým rýchlobežné vráta.

V prípade štandardného vyhotovenia sa počet cyklov otvorenia pohybuje v rozmedzí od desiatich do dvadsiatich za hodinu, kým rýchlobežné vráta zvládnu štyridsať až päťdesiat cyklov.

"Pri častom otváraní a zatváraní minimalizujú výmenu vzduchu a šetria energiou. Každá sekunda je dôležitá, pretože vo finále prevádzkovateľovi šetria náklady. Tu treba pripomenúť, že vychladiť priemyselnú halu je vždy nákladnejšie než ju vykúriť," dodáva P. Přichystal.

Väčšinou sa rýchlobežnými vrátami oddeľujú vnútorné priestory od seba, v takom prípade nemusia mať žiadnu odolnosť voči vetru. Naopak, pri fóliových vrátach na fasáde je to zásadný parameter, silné poryvy môžu spôsobiť pomerne značné problémy. "Tlak vzduchu môže prefúknuť plachtu na jednej zo strán takým spôsobom, že ich nebude možné otvoriť ani zavrieť pomocou ľudskej sily alebo gravitácie," vysvetľuje P. Přichystal.

Aktuálna situácia na trhu ukazuje, že dopyt po priemyselných vrátach neklesá. Napriek ekonomickej neistote pokračuje výstavba nových priemyselných hál a skladov, čo potvrdzujú aj čísla zo Slovenska aj z ČR. "Zatiaľ nevidíme výrazný pokles dopytu. Firmy investujú do modernizácie prevádzok, pretože chcú znížiť náklady a zároveň zvýšiť bezpečnosť," uzatvára P. Přichystal.

Foto: Rockwool, Lomax
Graf: Hasičský a záchranný zbor SR

Podobné články