Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obnovu ciest prvej triedy

02.04.2012, SITA | Správy zo stavebníctva

Dosluhujúci minister dopravy Ján Figeľ podpísal zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na obnovu ciest prvej triedy v Trnavskom, Nitrianskom, Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji.

Ako oznámilo ministerstvo dopravy, prijímateľom pomoci z Operačného programu Doprava je Slovenská správa ciest (SSC), ktorá za európske peniaze v roku 2011 zrekonštruovala prvých sto kilometrov ciest prvej triedy v rámci celého Slovenska.

"Cesty prvej triedy boli dlhé roky zanedbávané, hoci je na nich až polovica všetkej dopravy na Slovensku. Tento prístup sme začali v roku 2011 meniť a po prvej stovke zmodernizovaných kilometroch pokračujeme projektmi, vďaka ktorým sa za pomoci európskych peňazí kompletne zmodernizuje 570 kilometrov komunikácií a vyše 40 mostov," uviedol J. Figeľ.
 

Projekt eliminácie bezpečnostných rizík

Projekt s názvom Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách prvej triedy v Trnavskom a Nitrianskom kraji sa začal realizovať začiatkom februára 2012. Víťazom obstarávania na obnovu 146,3 kilometra komunikácií počas 14 mesiacov sa stala spoločnosť Alpine Slovakia za takmer 23,3 milióna eur (bez DPH). Je to o tretinu menej ako bola predpokladaná hodnota zákazky (33,56 mil. eur). Stavebno-technický dozor má na starosti firma Infram.

Výberové konanie na obnovu ciest prvej triedy na východnom Slovensku je po stiahnutí námietky jedného z uchádzačov už vyhodnotené, v súčasnosti plynie lehota viazanosti ponúk. Zmluva s víťazom súťaže, ktorý zmodernizuje 190 kilometrov hlavných ciest v Prešovskom a Košickom kraji, môže byť podpísaná v najbližších týždňoch.

Zvýšenie bezpečnosti na hlavných cestách má podľa rezortu dopravy zabezpečiť popri výmene povrchu ciest aj osadenie nového vodorovného značenia z plastu, osadenie meračov rýchlosti a teplôt, ako aj meteostaníc. Súčasťou prác bude aj vybudovanie premenlivého dopravného značenia, cestných gombíkov, dopravných zrkadiel, plašičov zveri a tiež zvislého dopravného značenia podľa najnovších predpisov. Pribudnú zvodidlá, smerové koly a zlepší sa vodný režim ciest.
 

Na obnovu a údržbu vlani išlo 145 mil. eur

SSC v roku 2011 použila na rekonštrukciu a údržbu ciest prvej triedy dovedna okolo 145 mil. eur. Na modernizáciu hlavných ťahov z toho minula správa ciest zo štátneho rozpočtu vyše 65,5 mil. eur a zo zdrojov Európskej únie 28,4 mil. eur, na bežnú údržbu komunikácií išlo viac ako 51 mil. eur.

"V roku 2011 sme začali vo väčšej miere čerpať finančné prostriedky z eurofondov," uviedla hovorkyňa SSC Iveta Fedorová. "V tomto roku máme pridelených zo štátneho rozpočtu vyše 35 mil. eur na bežnú údržbu ciest a 49 mil. eur na výstavbu a rekonštrukciu ciest," dodala s tým, že v roku 2012 budú pokračovať v nedokončených stavbách z minulého roku a plánujú začať viaceré nové stavby ciest.
 

V lete 2011 opravili 100 kilometrov komunikácií

Vlani sa napríklad ukončila prvá etapa prác na ceste prvej triedy Poprad - Kežmarok. Zameraná bola na kompletnú rekonštrukciu prvého úseku a preložku tretieho úseku cesty do novej trasy štvorpruhovej komunikácie v celkovej dĺžke takmer 4,5 kilometra. Stavebné náklady za viac ako tri roky dosiahli 37,39 mil. eur (bez DPH), práce vykonalo združenie vedené spoločnosťou Inžinierske stavby, Košice.

V roku 2011 bolo počas letných mesiacov obnovených 100 kilometrov hlavných komunikácií za 9,84 mil. eur. Druhú etapu severného obchvatu Trnavy po dvoch rokoch výstavby vlani dokončila trnavská firma TSS Grade za 6,5 mil. eur.
 

Začal sa stavať cestný most v Trenčíne

SSC začala v minulom roku s niekoľkými stavbami financovanými z rozpočtu Európskej únie. Najväčšou z nich je výstavba nového cestného mosta v Trenčíne v dĺžke 2,4 kilometra a s nákladmi 36,76 mil. eur. Práce naplánované od septembra 2011 do apríla 2014 realizuje Zipp Bratislava.

Výstavba pruhu pre pomalé vozidlá na ceste pri Dolnom Kubíne v dĺžke 3,9 kilometra má stáť 9,84 mil. eur. Spoločnosti Doprastav a Strabag začali s prácami vlani v novembri, dokončiť ich majú vo februári 2015.

Obchvat Čadce v dĺžke 1,2 kilometra a s nákladmi 6,96 mil. eur stavia od vlaňajšieho leta bratislavská firma Alpine Slovakia, pričom stavba by mala byť hotová začiatkom roku 2014. Tretia etapa stavby cesty Zvolen, Pustý hrad - Neresnica má náklady 6,2 mil. eur.
 

Stavby financované zo štátneho rozpočtu

Vlani boli ukončené a začali sa aj viaceré stavby, ktoré SSC financuje zo štátneho rozpočtu. Druhá etapa ďalšej stavby preložky cesty v Topoľčanoch v dĺžke 3,7 kilometra stála 12,1 mil. eur. Práce po 3,5 roku vlani v lete ukončila spoločnosť Cesty Nitra. Kompletnú rekonštrukciu nábrežnej komunikácie v Prešove v dĺžke 1,3 kilometra a s nákladmi 12,87 mil. eur uskutočnili Inžinierske stavby.

Obchvat pri Lipanoch v dĺžke 1,75 kilometra postavilo za 6,43 mil. eur združenie na čele s považskobystrickou firmou Hant BA. Združenie vedené tým istým podnikom obnovilo aj 1,2-kilometrový úsek cesty v Hlinnom za 4,15 mil. eur. Skanska SK v obci Dlhé nad Cirochou zrekonštruovala most a priľahlý úsek cesty v dĺžke 1,4 kilometra a v hodnote 3,71 mil. eur.

Stavbu cesty v Handlovej na vyše polkilometrovom úseku vykonal Strabag za 2,91 mil. eur. Obnova dvoch mostov v Zámostí stála 2,27 mil. eur, uskutočnila ju firma Alpine Slovakia. Začali sa aj napríklad práce na odstránení zosuvu na ceste v Párnici na úseku dlhom 938 metrov. Stavbu za 2,05 mil. eur vykoná do novembra tohto roku žilinská spoločnosť Tavros.
 

V pláne je tretia stavba obchvatu Galanty

SSC chce v tomto roku dokončiť z eurofondov financovanú druhú stavbu obchvatu Galanty a tretiu etapu severného obchvatu Trnavy. V tomto roku plánuje začať niekoľko stavieb s podporou eurofondov. Ide napríklad o tretiu stavbu obchvatu Galanty, preložku cesty v Prešove na úseku Škultétyho - ZVL či modernizáciu cesty Mníšek nad Popradom - štátna hranica s Poľskom.

Cestári pripravujú v roku 2012 aj modernizáciu a rekonštrukciu mostov na cestách prvej triedy. Zo štátneho rozpočtu má byť financovaná napríklad rekonštrukcia ciest Trebišov - Veľaty, Sedliská - Holčíkovce, Šarišský Štiavnik - Huncovce, Turčianske Teplice - Príbovce, ako aj stavby obchvatov Brezna a Prievidze.

Podobné články